Mirage Retail Group heeft de verlieslatende winkelketen Blokker in de etalage gezet. Na de mislukte verkoop van Intertoys, probeert het moederconcern het deze keer met Blokker. Potentiële kopers wordt een rooskleurige toekomst voorgeschoteld, aldus een document dat het Financieele Dagblad inzag.

Mirage Retail Group nam de huishoudwinkels in 2019 over van de oprichters, de familie Blokker. Na een periode van negatieve bedrijfsresultaten kwamen er vorig jaar nog positieve signalen van topman Michiel Witteveen. Blokker zou niet langer verlies lijden en het winkelbezoek groeide.

Met de verkoop van Blokker zou hij “helemaal geen haast” hebben. Inmiddels heeft Witteveen geruisloos het stokje bij Mirage Retail Group overgedragen aan Ynse Stapert, die sinds 1 februari de nieuwe CEO is.

Blokker lijdt verlies, maar zou groeipotentieel hebben

Blokker heeft 400 winkels en 4.000 werknemers in Nederland. Het concern leed in het boekjaar dat op 31 januari 2024 eindigt een verlies van 1,8 miljoen euro op basis van het brutobedrijfsresultaat, blijkt uit de documenten die het FD inzag.

Mirage Retail heeft fusie- en overnameadviseur Oaklins ingehuurd om een koper te vinden voor Blokker. Daarbij wordt een toekomstige eigenaar flink wat groei voorgespiegeld. De omzet moet in twee jaar kunnen groeien van 342 miljoen euro naar 410 miljoen euro en het bedrijfsresultaat moet dan 28 miljoen euro positief zijn.

Mirage Retail Group was eerder eigenaar van de winkels Big Bazar en BCC, die failliet zijn gegaan. Na de afgeketste verkoop van Intertoys, vlak na de feestdagen, heeft het concern een document rondgestuurd naar mogelijke kopers voor de verkoop van Blokker.

LEES OOK: Fusiegolf bij levensverzekeraars: Achmea dubt over verkoop levensverzekeringstak